1.1-1.2 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Κοινωνίες δυτικού και ανατολικού κόσμου] 
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Η κοινωνικότητα των ασκητών]
ΘΕΩΡΙΑ:
- Τι είναι η κοινωνικότητα; (σελ. 12, ενότ. 1.1, 2η παρ.)
- Τι είδους χαρακτηριστικά διαθέτουμε όλοι μας, εξαιτίας της κοινωνικότητας; (σελ. 12, ενότ. 1.1, 3η παρ.)
- Τι είναι η κοινωνία και ποιο είναι το κύριο στοιχείο που διακρίνει μια κοινωνία από μία άλλη; (σελ. 12, ενότ. 1.2, 2η παρ.)
- Τι διακρίνει την κοινωνία από ένα απλό άθροισμα ατόμων; (σελ. 12, ενότ. 1.2, 3η παρ.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:
- Το σύνολο των μαθητών της Ελλάδας αποτελούν ή όχι κοινωνία και γιατί; (αιτιολογήστε την απάντηση αναφερόμενοι και στα 4 στοιχεία που χαρακτηρίζουν μια κοινωνία)
- Παρακολουθήστε το εκπαιδευτικό βίντεο για τις κοινωνίες του δυτικού και ανατολικού κόσμου και εντοπίστε ποια χαρακτηριστικά των ανθρώπων είναι διαφορετικά και ποια κοινά στις δύο κοινωνίες.
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο για την κοινωνικότητα των ασκητών και σκεφτείτε σε τι έγκειται η κοινωνικότητα ενός ασκητή του Αγίου Όρους, δεδομένης της φύσης του ανθρώπου ως κοινωνικού όντος.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ-ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
- Επιστημονική έρευνα για τη σχέση κοινωνικότητας και γονιδίων από Έλληνα καθηγητή του Χάρβαρντ
Ερμηνεία της κοινωνικότητας ως διάθεσης του ατόμου να κάνει συμβιβασμούς στην ελευθερία του, προκειμένου να συμβιώσει αρμονικά στην κοινωνία που ζει. Συνοδεύεται από ποίημα του Καβάφη.

1.2-1.3 ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ / ΑΤΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

[ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Αντικοινωνική συμπεριφορά]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Η επίδραση του κοινωνικού περιβάλλοντος]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Το φύλο ως κοινωνικό χαρακτηριστικό]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Ασυμβατότητα φύλου]
ΘΕΩΡΙΑ:
- Τι εννοούμε όταν λέμε ότι μια κοινωνία είναι αυτόνομη; (σελ. 13, παρ. 1)
- Τι εννοούμε όταν λέμε ότι μια κοινωνία είναι μεταβαλλόμενη; (σελ. 13, τέλος παρ. 2)
- Με ποιους τρόπους οργανώνεται και λειτουργεί μια κοινωνία; (σελ. 13 παρ. 2)
- Τι είναι τα ατομικά και τι τα κοινωνικά χαρακτηριστικά; (σελ. 13, 1.3, παρ. 1)
- Πώς διαμορφώνεται η σχέση ανάμεσα στο άτομο και στην κοινωνία; (σελ. 13, τέλος)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ:
- Φέρτε παραδείγματα που δείχνουν ότι η ελληνική κοινωνία είναι συγχρόνως αυτόνομη και μεταβαλλόμενη.
- Παρατηρήστε τη φωτ. 1.3 (σελ. 13) και δείξτε την αλληλεπίδραση ατόμου-κοινωνίας μέσα από το κίνημα του ειρηνισμού:
α) Πώς η κοινωνία και τα όσα συμβαίνουν σ' αυτήν έχει επιδράσει στα άτομα αυτά, ώστε να εκδηλώνονται με τον τρόπο που βλέπετε;
β) Πώς τα άτομα αυτά επιδρούν στην κοινωνία, με τον τρόπο που αντιδρούν; Έχει δηλαδή κάποιο αποτέλεσμα η αντίδρασή τους;
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο για την αντικοινωνική συμπεριφορά και δείξτε την αλληλεπίδραση ατόμου - κοινωνίας:
α) Μήπως υπάρχουν κοινωνικοί λόγοι για τη συμπεριφορά που επιδεικνύουν τα άτομα αυτά;
β) Τι συνέπειες έχει η συμπεριφορά των ατόμων αυτών στην κοινωνία που ζουν;
- Δείτε το βίντεο για το φύλο ως κοινωνικό χαρακτηριστικό και εκθέστε:
α) Ποια ήταν η πρώτη φορά που εφαρμόστηκε στην πράξη η διαπαιδαγώγηση ενός παιδιού με κοινωνικό φύλο (αντίθετο του βιολογικού του) και τι συνέπειες είχε αυτό;
β) Ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν για το άτομο και την κοινωνία από μια τέτοια θεώρηση;
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο για την ασυμβατότητα φύλου και εκθέστε, με βάση το παράδειγμα που αναφέρεται, ποιος είναι ο ορθός τρόπος αντιμετώπισης όταν ένα παιδί βιώνει μια τέτοια κατάσταση.

2.1.1-2.1.2 ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Η λέσχη Μπίλντερμπεργκ]
- Τι είναι η κοινωνική ομάδα; Αναλύστε ένα-ένα τα χαρακτηριστικά της (σελ. 15, 2.1.1., 3η και 4η παρ.)
- Ποια είναι η διαφορά μεταξύ πρωτογενών και δευτερογενών κοινωνικών ομάδων; Αναφέρτε ένα παράδειγμα για κάθε ομάδα (σελ. 16 στοιχείο 1).
- Ποια είναι η διαφορά μεταξύ ανοιχτών και κλειστών κοινωνικών ομάδων; Ποιες είναι οι προϋποθέσεις συμμετοχής στη καθεμία; Αναφέρτε ένα παράδειγμα για κάθε ομάδα (σελ. 16, στοιχείο 2).
ΠΡΑΚΤΙΚΑ:
- Αναφέρτε μερικές διαφορετικές κοινωνικές ομάδες στις οποίες συμμετέχετε και αιτιολογείστε τα χαρακτηριστικά τους, σύμφωνα με τον ορισμό της κοινωνικής ομάδας.
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο σχετικά με τη λέσχη Μπίλντερμπεργκ. Ποια η διαφορά της ομάδας αυτής από ένα κανονικό πολιτικό κόμμα;
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
- Δείτε από τον Κανονισμό Μαθητικών Κοινοτήτων το γλωσσάρι (σελ. 13) και μάθετε για τις κοινωνικές ομάδες και τους θεσμούς που αναπτύσσονται στο σχολείο. Στη συνέχεια διαβάστε τα άρθρα 3 και 6 του Κανονισμού, που αναφέρονται στα όργανα και τις δραστηριότητες των μαθητικών κοινοτήτων, καθώς και το άρθρο 5, που αναφέρεται στο ρόλο της μαθητικής κοινότητας στα πειθαρχικά θέματα των μαθητών.
- Ο Ελευθεροτεκτονισμός (μασονία) και η Λέσχη Μπίλντερμπεργκ: παραδείγματα σύγχρονων κλειστών κοινωνικών ομάδων

2.1.2 ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΟΜΑΔΩΝ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Μουσουλμάνοι στο Λονδίνο]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Η αντιμετώπιση του πολυπολιτισμού στη Γαλλία]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Ψυχιατρική - Δημιουργώντας ρατσισμό]
- Ποια είναι η διαφορά πολυπολιτισμού και παγκοσμιότητας; (συνδυάστε τη σελ. 16 -πρώτη πρόταση κεφαλαίου για τις προκαταλήψεις- με τη σελ. 13-φωτ.1.2)
- Ποια είναι η διαφορά μεταξύ προκατάληψης και ρατσισμού; (σελ. 16. Προκατάληψη: "οι αρνητικές αυτές στάσεις είναι αποτέλεσμα αρνητικών συνήθως αντιλήψεων")
- Ποιες ονομάζονται ευάλωτες κοινωνικές ομάδες; (σελ. 16, προτελευταία πρόταση)

ΠΡΑΚΤΙΚΑ:
- Διαβάστε από εδώ τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να έχει κάποιος για να θέσεις υποψηφιότητας για Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην Ελλάδα και εδώ για βουλευτής. Από το δικαίωμα υποψηφιότητας αποκλείονται ορισμένες κοινωνικές ομάδες με βάση τα χαρακτηριστικά της ηλικίας και της εθνότητας. Πότε οι διακρίσεις με βάση ορισμένα χαρακτηριστικά είναι δείγμα ρατσισμού και πότε όχι;
- Δείτε το βίντεο με τους Μουσουλμάνους στο Λονδίνο και εκθέστε: α) τις αντιλήψεις και β) τις ενέργειες εκπροσώπων της συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας και τα προβλήματα που δημιούργησαν στην τοπική κοινωνία, στο πλαίσιο του πολυπολιτισμού.
- Δείτε το βίντεο για την αντιμετώπιση του πολυπολιτισμού στη Γαλλία. Γιατί κατά τον Γάλλο πρόεδρο ο πολυπολιτισμός, έτσι όπως εφαρμόστηκε στη Μ. Βρετανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, αποτελεί αποτυχία; Ποιες λύσεις προτείνει ο ίδιος για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργεί ο πολυπολιτισμός;
 - Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο για την ψυχιατρική και τη σχέση της με το ρατσισμό και εντοπίστε ποια σημεία του ντοκυμαντέρ αναφέρονται στην προκατάληψη και ποια στο ρατσισμό.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
Ιστορία του ρατσισμού και σύγχρονη πραγματικότητα
Η ξενοφοβία στη Νότια Αφρική (σχετική είδηση εδώ)
Άρθρο για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες

2.2-2.3 ΛΟΓΟΙ ΕΝΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΛΥΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Προβλήματα στην εργασία - Α]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Ψυχιατρική-Οι άνθρωποι πίσω από το Ολοκαύτωμα] 
ΘΕΩΡΙΑ:
- Ποιοι είναι οι λόγοι ένταξης σε μια κοινωνική ομάδα; Αναφέρτε ένα παράδειγμα για τον καθένα. (σελ. 18, 2.2, βλ. και παρουσίαση)
- Ποιοι είναι οι λόγοι διάλυσης μιας κοινωνικής ομάδα; Αναφέρτε ένα παράδειγμα για τον καθένα.(σελ. 18, 2.3, βλ. και παρουσίαση)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ:
- Ποιοι είναι οι πιθανοί λόγοι ένταξης και διάλυσης της κοινωνικής ομάδας των καταληψιών μαθητών;
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο σχετικά με τα προβλήματα στην εργασία και εντοπίστε ποιος είναι ο λόγος ένταξης στην εργασιακή ομάδα του επικεφαλής της ομάδας, που του αρέσει η δουλειά του και ποιος ο λόγος ένταξης της εργαζόμενης που δεν της αρέσει η δουλειά.
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο σχετικά με την Ψυχιατρική και το Ολοκαύτωμα και εντοπίστε ποιος ο λόγος ένταξης στην κοινωνική ομάδα των Ναζί των Γερμανών Ψυχιάτρων λίγο πριν την έναρξη του Β' παγκοσμίου πολέμου.

3.1 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Προβλήματα στην εργασία - B]
ΘΕΩΡΙΑ:
- Τι είναι η κοινωνική θέση και τι σχέση έχει με την εξουσία που έχει το άτομο σε μια κοινωνική ομάδα; (σελ. 21, αρχή 1ης παρ. και αρχή 2ης παρ.)
- Ποια ονομάζονται εκ γενετής και ποια τα επίκτητα κοινωνικά χαρακτηριστικά και σε τι είδους κοινωνικές θέσεις οδηγούν; Δώστε παραδείγματα. (σελ. 21 τελευταία παρ., σελ. 22 πρώτη παρ.)

ΠΡΑΚΤΙΚΑ:
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο σχετικά με τα προβλήματα στην εργασία και προβληματιστείτε για το αν ο προϊστάμενος αντιμετώπισε σωστά την εργαζόμενη που δεν απέδιδε καλά. Ποιος νομίζετε ότι είναι ο λόγος της αντιμετώπισης αυτής; (σκεφτείτε την κοινωνική θέση και την εξουσία του ατόμου σε κάθε κοινωνική ομάδα)
- Πριν λίγα χρόνια ο Πρωθυπουργός της Γαλλίας διόρισε επικεφαλής μιας δημόσιας υπηρεσίας το γιο του, ο οποίος είχε όντως τα προσόντα για τη θέση αυτή. Ο λαός όμως διαμαρτυρήθηκε έντονα. Γιατί; (σκεφτείτε τα είδη των κοινωνικών χαρακτηριστικών)
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
Μαύρη εργασία για 2500 μετανάστες στην Άρτα (σχετικό με τις δοτές κοινωνικές θέσεις στη σύγχρονη εποχή)
Η γενιά των 700 ευρώ (σχετικό με την αδυναμία κατάκτησης κοινωνικών θέσεων ανάλογων με τα επίκτητα χαρακτηριστικά των νέων -το άρθρο γράφτηκε πριν την οικονομική κρίση, σήμερα θεωρείται ικανοποιητικός τέτοιος μισθός...-)

3.2-3.3 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Επιζήσασα από έκτρωση]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Η πάσα]

ΘΕΩΡΙΑ:
- Τι είναι ο κοινωνικός ρόλος; Φέρτε παράδειγμα. (σελ. 22, 3.2, 1η παρ.)
- Πώς προσδιορίζεται ο κάθε κοινωνικός ρόλος; Φέρτε παραδείγματα. Υπάρχει ελευθερία στα άτομα να προσαρμόζουν τον κοινωνικό τους ρόλο; (σελ. 23, 3.2 1η παρ.)
- Πώς οδηγείται το άτομο σε σύγκρουση ρόλων; Φέρτε παράδειγμα. (σελ. 23, 3.2, τελευταία παρ.)
- Ποια είναι τα είδη των κοινωνικών κανόνων και ποια η έννοια του καθενός; Δώστε ένα παράδειγμα για κάθε κανόνα. (σελ. 24, Είδη κοινωνικών κανόνων)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ:
- Δείτε τα δύο εκπαιδευτικά βίντεο και βρείτε παραδείγματα σύγκρουσης ρόλων.
- Φωτ. 3.6: Γιατί αλλάζει ο κοινωνικός ρόλος των ατόμων που συνταξιοδοτούνται; Τι θα διευκόλυνε την προσαρμογή τους στο νέο τους ρόλο;
- Θεωρείτε ότι αλλάζει ο κοινωνικός ρόλος ενός παιδιού στην οικογένεια, από τη στιγμή που θα αποκτήσει ένα νέο αδερφό/ή;
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
http://paroutsas.jmc.gr/family/role.htm: Οι έννοιες της κοινωνικής θέσης και του κοινωνικού ρόλου. Ο κοινωνικός ρόλος του γονέα.
http://www.e4nar.gr/large.php?l=2&id=8&pid=242: Είναι δυνατό να μιλάμε για κοινωνικό ρόλο, όχι για άτομα, αλλά για τη μουσική; Να δούμε δηλαδή τη μουσική όχι ατομικά, ως δημιουργία μιας ευχάριστης ακουστικής αίσθησης, αλλά συνδεδεμένη άμεσα με την κοινωνική ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις; Κάτι τέτοιο συμβαίνει μόνο με την παραδοσιακή μουσική. Διαβάστε στον παραπάνω σύνδεσμο για το πώς γινόταν αυτό παλιά στην Κρήτη.
http://www.methexi.gr/02-7-paradosh.html: Ένα ριζοσπαστικό κείμενο που σχετίζεται με τον κοινωνικό ρόλο της παραδοσιακής μουσικής, κάνει  όμως λόγο κυρίως για τον κοινωνικό ρόλο της παλιάς γενιάς και το χρέος της νέας (αναφέρεται στον εκκλησιαστικό χώρο, ισχύει όμως και γενικότερα).

3.4 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΡΩΜΑΤΩΣΗ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ


[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑ]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ]

ΘΕΩΡΙΑ:
- Τι είναι η κοινωνική διαστρωμάτωση; Φέρτε παραδείγματα από διάφορες εποχές (σελ. 25 Ορισμός: 2η παρ. Παραδείγματα: τέλος 1ης παρ., κτηνοτροφικές, αριστοκρατικές και σύγχρονες κοινωνίες)
- Τι εννοούμε όταν μιλάμε για κλειστό και ανοιχτό σύστημα κοινωνικής διαστρωμάτωσης; (Κλειστό σύστημα: σελ. 25, τελευταία παρ. για τις παραδοσιακές κοινωνίες, Ανοιχτό σύστημα: σελ. 26, πρώτη παρ. για τις σύγχρονες κοινωνίες)
- Τι είναι η κοινωνική κινητικότητα και ποια είναι η βασική προϋπόθεση για να υπάρξει; (σελ. 26, 1η και 2η παρ., τα έντονα γράμματα κυρίως)
- Αναφερθείτε στα είδη κοινωνικής κινητικότητας (σελ. 26, τελευταία παρ., στοιχεία α-γ)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο Παγκοσμιοποίηση και εργασία. Πιστεύετε ότι θα μπορέσουν κάποτε να προχωρήσουν σε ένα καλύτερο επίπεδο ζωής οι εργαζόμενοι σ' αυτή την επιχείρηση; Τι σύστημα κοινωνικής διαστρωμάτωσης υπάρχει γι' αυτούς;
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο Σοκολάτα για πρώτη φορά. Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει κοινωνική κινητικότητα για τους εργάτες σοκολάτας στην Ακτή Ελεφαντοστού;
- Οι κάστες στην Ινδία: διαβάστε αυτό το κείμενο και χαρακτηρίστε το σύστημα κοινωνικής διαστρωμάτωσης στην Ινδία.
- Ερμηνεία της κοινωνικής ανισότητας: διαβάστε εδώ την αναφορά της wikipedia στο θέμα της κοινωνικής διαστρωμάτωσης και παρατηρήστε πώς βλέπουν την ύπαρξη της κοινωνικής ανισότητας οι διάφορες κοινωνιολογικές σχολές (σχολή λειτουργισμού και σχολή των συγκρούσεων).

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑ - ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Η φυλή Αναζάζι]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Κλιματική αλλαγή-σποτάκι]
[ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Κλιματική αλλαγή-η αμφισβήτηση]
[ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ: Planet of the humans (Lesson version)]


ΘΕΩΡΙΑ:

- Ποια είναι η σημασία των όρων διεπιστημονικότητα και διαθεματικότητα (διαθεματική προσέγγιση); Ποια είναι η διαφορά των δύο όρων; (τέλος σελ. 7-1η παρ. σελ. 8)
- Με ποιες επιστήμες σχετίζεται η Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή; (σελ. 8, 2η παρ.)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ:
- Δείξτε τη διεπιστημονικότητα στο περιστατικό με την τρύπα του όζοντος (σελ. 7). Εντοπίστε δηλ. ποιες επιστήμες συνεργάστηκαν για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
- Προσεγγίστε διαθεματικά τον πίνακα "Κατάσταση του κόσμου" (σελ. 7). Βρείτε δηλ. από ποιες επιστήμες θα πρέπει να έχετε γενικές γνώσεις, για να κατανοήσετε το περιεχόμενο του πίνακα.
- Δείτε το εκπαιδευτικό βίντεο για τη φυλή Αναζάζι και εντοπίστε ποιες επιστήμες συνεργάστηκαν για να δοθεί απάντηση στο ερώτημα για την εξαφάνιση της φυλής (διεπιστημονικότητα).
- Δείτε τα εκπαιδευτικά βίντεο για την κλιματική αλλαγή και εντοπίστε τους λόγους και τις διαφορετικές πλευρές από τις οποίες  βλέπουν το θέμα όσοι αμφισβητούν τη σημασία της (διαθεματικότητα).
- Δείτε το ντοκυμαντέρ Planet of the humans (Lesson version) και προσεγγίστε διαθεματικά τα προβλήματα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (αιολικής, ηλιακής, βιομάζας).
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
- Κάντε αναζήτηση στο διαδίκτυο τις λέξεις Διεπιστημονικότητα και Διαθεματικότητα και διαπιστώστε, από τις ιστοσελίδες όπου περιηγηθήκατε, κατά πόσο σας διευκόλυνε το μάθημα στην καλύτερη κατανόηση των κειμένων. Μέσα από τα αποτελέσματα, δείτε επίσης ποιοι είναι οι αντίστοιχοι ξενόγλωσσοι όροι, καθώς και την κριτική που ασκείται για τον τρόπο εισαγωγής της διαθεματικότητας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
 - Κάντε αναζήτηση στο διαδίκτυο σχετικά με τις επιστήμες της Κοινωνιολογίας, της Πολιτικής Επιστήμης και της Νομικής, κυρίως από σελίδες της Βικιπαίδειας, για να δείτε περισσότερα για το γνωστικό τους αντικείμενο.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
Τελικά υπάρχει ευθύνη του ανθρώπου για την κλιματική αλλαγή, που έχει αναδειχθεί διεπιστημονικά και απειλεί τον πλανήτη, ή μήπως η επίδραση του ανθρώπου (ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή) είναι ένας μύθος που καλλιεργείται, προκειμένου να επιβληθούν νέοι περιβαλλοντικοί φόροι, να προωθηθούν νέες "πράσινες" τεχνολογίες και να εξυπηρετηθούν οικονομικά συμφέροντα; Δείτε τον σκεπτικισμό γύρω από το θέμα:
Παγκόσμια θέρμανση & κλιματική αλλαγή: Μύθος ή πραγματικότητα; (υποστήριξη του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, με παράλληλη κριτική στην αντίθετη επιχειρηματολογία)
Κλιματική αλλαγή-πολλοί μύθοι και λίγες αλήθειες (αμφισβήτηση του φαινομένου με παράθεση υπερβολών για το θέμα από παλαιότερα δημοσιεύματα εφημερίδων)
Κλιματική αλλαγή και αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη (άρθρο καθηγητή γεωλογίας)
Υπερθέρμανση και ανθρώπινη δραστηριότητα (η μελέτη δύο αστροφυσικών το 2009 για τη μη βεβαιότητα συσχέτισης της υπερθέρμανσης με ανθρώπινη δραστηριότητα και τα σχόλια που προκάλεσε)
Υπερθέρμανση και συρρίκνωση ζώων και φυτών
Υπερεκτιμημένος ο ρυθμός εξαφάνισης ζώων και φυτών λόγω της κλιματικής αλλαγής
Κλιματική αλλαγή - μια καλοστημένη απάτη (άρθρο καθηγητή Γεωπονίας)
Αμφισβήτηση της κλιματικής αλλαγής από γεωλόγο αστροναύτη
Κλιματική αλλαγή και κινέζικα εργοστάσια
Global warming swindle (το γνωστότερο ντοκυμαντέρ αμφισβήτησης της κλιματικής αλλαγής. Στα αγγλικά)
Planet of the humans (ντοκυμαντέρ παραγωγής 2019 σχετικά με το ανέφικτο της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την προστασία του περιβάλλοντος και τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω από αυτήν)
Παραγωγή κοβαλτίου στο Κογκό: Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χρησιμοποιούν κοβάλτιο, το 60% του οποίου παράγεται στο Κογκό, σε συνθήκες άθλιας παιδικής εκμετάλλευσης. Εδώ και ένα άλλο ρεπορτάζ.

3.5 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]

ΘΕΩΡΙΑ:
- Ποιες είναι οι βασικότερες αιτίες κοινωνικών μεταβολών; Φέρτε παραδείγματα.
- Με ποιους τρόπους πραγματοποιείται η κοινωνική μεταβολή; Φέρτε παραδείγματα.
- Ποιες συνέπειες έχουν οι κοινωνικές μεταβολές στο άτομο και στην κοινωνία;

ΠΡΑΚΤΙΚΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
- Φυσικές μεταβολές: από το βίντεο αυτό προβληματιστείτε για την αλήθεια ή όχι της κλιματικής αλλαγής
- Τεχνολογικές μεταβολές: δείτε εδώ ένα βίντεο για τη βιομηχανική επανάσταση. Τι συνέπειες είχε η κοινωνική μεταβολή λόγω της τεχνολογίας;
- Κοινωνικές μεταβολές: δείτε εδώ ένα βίντεο για την επικράτηση ολοκληρωτικών κομμουνιστικών καθεστώτων ανά τον κόσμο. Τι συνέπειες είχε η κοινωνική αυτή μεταβολή;

4.1-4.2: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]



ΘΕΩΡΙΑ:
- Τι είναι οι κοινωνικοί θεσμοί και ποια τα βασικά χαρακτηριστικά τους; Φέρτε παραδείγματα διάφορων κοινωνικών θεσμών
- Γιατί είναι αναγκαίοι οι κοινωνικοί θεσμοί; Διαλέξτε ένα θεσμό και τεκμηριώστε την αναγκαιότητά του.
- Τι είναι θεσμοποίηση και τι θεσμοθέτηση; Φέρτε ένα παράδειγμα.
ΠΡΑΚΤΙΚΑ-ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
- Διαβάστε το κείμενο αυτό σχετικά με το θρησκευτικό και πολιτικό γάμο και δείτε πότε έγινε η θεσμοθέτηση του πολιτικού γάμου. Ποιες κοινωνικές ανάγκες εξυπηρετεί ο καθένας από τους δύο αυτούς θεσμούς;

4.3-4.4: ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΘΕΣΜΩΝ - ΑΛΛΑΓΗ ΘΕΣΜΩΝ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]

ΘΕΩΡΙΑ:
- Ποιο φαινόμενο παρατηρείται όταν είναι λίγοι οι θεσμοί που λειτουργούν σε μια κοινωνία; Δώστε ένα παράδειγμα.
- Δώστε ένα παράδειγμα κύριας και δευτερεύουσας λειτουργίας ενός κοινωνικού θεσμού.
- Δώστε ένα παράδειγμα φανερής και κρυφής λειτουργίας ενός κοινωνικού θεσμού.
- Σε τι διαφέρει η δευτερεύουσα από την κρυφή λειτουργία των κοινωνικών θεσμών;
- Με ποιους τρόπους πραγματοποιείται αλλαγή των κοινωνικών θεσμών; Δώστε παραδείγματα.
- Τι συνέπειες έχει η αλλαγή ενός κοινωνικού θεσμού; Δώστε παράδειγμα.
- Πότε καταργείται ένας κοινωνικός θεσμός; Δώστε παραδείγματα.

 ΠΡΑΚΤΙΚΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
- Κατάργηση θεσμών: ποιές ανάγκες δεν εξυπηρετούσε ο θεσμός του πανεπιστημιακού ασύλου και καταργήθηκε; 
- Κατάργηση θεσμών: ποια προβλήματα δημιουργούσε και με ποιες κοινωνικές αξίες ερχόταν σε αντίθεση και, για το λόγο αυτό, καταργήθηκε ο θεσμός της προίκας;

4.5: Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
ΘΕΩΡΙΑ:
- Ποιες είναι οι μορφές του θεσμού της οικογένειας; Ποιες από αυτές θεωρούνται παραδοσιακές και ποιες σύγχρονες; Συναντάμε στην εποχή μας παραδοσιακές μορφές οικογένειας;
- Ποια είναι τα αίτια της υπογεννητικότητας; Ποιο από αυτά θεωρείτε πιο σημαντικό και γιατί;
- Τι συνέπειες μπορεί να έχει το πρόβλημα της υπογεννητικότητας και πόσο σημαντικές είναι αυτές για την επιβίωση ενός έθνους;

 ΠΡΑΚΤΙΚΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
- Παράδειγμα σύγχρονης εκτεταμένης οικογένειας: η οικογένεια Duggar στην Αμερική. video, website
- Η υπογεννητικότητα στην Ελλάδα την περίοδο της οικονομικής κρίσης: αναφορά του γερμανικού περιοδικού Spiegel (Αύγουστος 2011)
- Ισλάμ και Ευρώπη: βίντεο με επεξήγηση του δημογραφικού προβλήματος καθώς και στοιχεία για την εξάπλωση του ισλαμισμού στην Ευρώπη
- Κοσσυφοπέδιο: η ιστορία της χώρας από την wikipedia. Πώς η πληθυσμιακή αλλοίωση οδήγησε στην ανεξαρτητοποίησή του, από το ιστολόγιο debatum. (αναφορά στην υπογεννητικότητα των σερβικών πληθυσμών, χωρίς, ωστόσο, να θεωρείται ο κύριος παράγοντας)
- Υποκατάσταση γονέων από άτομα τρίτης ηλικίας (παππού - γιαγιά): πόσο πετυχημένη μπορεί να είναι; Απόσπασμα από την κορεατική ταινία The way home.

5.2 ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ Β'

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
ΘΕΩΡΙΑ:
- Πώς λειτουργεί το κράτος ως φορέας κοινωνικοποίησης;
- Πώς λειτουργεί η παρέας ως φορέας κοινωνικοποίησης;
- Εξηγείστε τη σημασία του όρου Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
- Πώς επηρεάζουν τα ΜΜΕ τη διαδικασία κοινωνικοποίησης του ατόμου;

5.2 ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ Α'

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]
ΘΕΩΡΙΑ:
- Ποια είναι η λειτουργία της οικογένειας ως φορέα κοινωνικοποίησης;
- Πότε λειτουργούσε αποτελεσματικότερα η οικογένεια ως φορέας κοινωνικοποίησης του ατόμου, παλαιότερα ή σήμερα και γιατί;
- Ποια είναι η λειτουργία του σχολείου ως φορέα κοινωνικοποίησης;
- Πότε ήταν μεγαλύτερη η επίδραση του σχολείου στο άτομο ως προς την κοινωνικοποίησή του, παλαιότερα ή σήμερα και γιατί;
- Ποια είναι η λειτουργία της θρησκείας ως φορέα κοινωνικοποίησης;
- Γιατί είναι σημαντικός ο ρόλος της θρησκείας στην κοινωνικοποίηση του ατόμου σε κάθε εποχή;

ΠΡΑΚΤΙΚΑ:
- Κοιτάξτε το σκίτσο του βιβλίου 5.2 και την περιγραφή της οικογένειας ως φορέα κοινωνικοποίησης. Ποιες από τις λειτουργίες του φορέας της οικογένειας δεν επιτελούνται σωστά λόγω της τηλεόρασης;
- O θεσμός του οικιακού σχολείου (home schooling), που υπάρχει στην Αμερική. Δείτε αυτό το βίντεο και πείτε τη δική σας γνώμη για το θεσμό αυτό.

5.1: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ: ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

[ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ]

ΘΕΩΡΙΑ:
- Τι είναι η κοινωνικοποίηση; Ποια η διαφορά κοινωνικού κανόνα και κοινωνικής αξίας;
- Ποια είναι η χρησιμότητα της κοινωνικοποίησης στον πολιτισμό μιας κοινωνίας;
- Τι εννοούμε όταν λέμε ότι η κοινωνικοποίηση είναι μια διαδικασία δυναμική; Φέρτε παραδείγματα.
- Τι εννοούμε όταν λέμε ότι η κοινωνικοποίηση είναι μια διαδικασία διαρκής; Φέρτε παραδείγματα.
- Τι εννοούμε όταν λέμε ότι η κοινωνικοποίηση είναι μια διαδικασία αλληλεπίδρασης ανάμεσα στο άτομο και την κοινωνία;

ΠΡΑΚΤΙΚΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
- Κοινωνικοποίηση του ατόμου μέσω της παρέας και μέσω της οικογένειας: σκεφτείτε πώς γίνεται από τις δικές σας εμπειρίες. Ποιος χαρακτήρας της διαδικασίας της κοινωνικοποίησης φαίνεται από το παράδειγμα αυτό;
- Κοινωνικοποίηση και λαϊκά παιχνίδια: παρακολουθείστε αυτό το βίντεο με γνωστά παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά στις παρέες τους. Με ποιον τρόπο τα παιχνίδια αυτά συνέβαλαν στην κοινωνικοποίηση και τη συγκρότηση της προσωπικότητας του ατόμου;
- Δείτε αυτό το βίντεο και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1) Θεωρείτε ότι πέτυχε η προσπάθεια της γιαγιάς για την κοινωνικοποίηση του παιδιού; Από ποιες πράξεις της γιαγιάς και του παιδιού φαίνεται αυτό;
2) Απαριθμήστε τις πράξεις της γιαγιάς, που δείχνουν το ενδιαφέρον της για την κοινωνικοποίηση του παιδιού. Ποια ή ποιες αξίες μετέφερε στο παιδί με καθεμία πράξη;